Adbrite

Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here

Saturday, May 8, 2010

جغرافیا و تاریخ روستای مند

روستاي قديمي مند در شمال جاده مشهد به زاهدان و در دهستان حومه گناباد قرار دارد. اين روستاي قديمي در عرض جغرافيايي '23/ 34 و طول جغرافيايي '42/ 58 قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دريا حدود 1075 متر است. اين روستاي جلگه‌اي تامركز شهر گناباد 3 كيلومتر و تا مركز دهستان 2 كيلومتر فاصله دارد. در سال 1355، 1080  نفر و در سال  1385، 1632  نفر جمعيت داشته است. سفالگري و آجرپزي مند سابقه اي بس طولاني دارد آب كشاورزي روستا از يك قنات (که در مادرچاه با آب دلوئی و خیبری یکی است و در چاه های وسط در بالای رهن دو قسمت می شود, یک قسمت به دلوئی می رود و قسمت دیگر در دو کیلومتر پایین تر باز دو شعبه شده یک شعبه به خیبری و شعبه دیگر به مند می رود) و هفت چاه نیمه عمیق تامین می شود و اراضي كشاورزي اين روستا حدود 55 هكتار است كه در آن پنبه، چغندر، زعفران، گندم، جو، باغات ميوه و غيره کشت می شود. دامداري نيز در روستاي مند وجود دارد و بيشتر دامداران آن به گاوداري صنعتي روي آورده‌اند.
قدمت مند و سابقه تاریخی :
بر طبق اظهار نظر ریش سفیدان محل ، مند سابقأ بسیار بزرگ بوده و از بین رفته است و در حدود 320 سال قبل آبادی فعلی بوجود آمده است . روستای کوچکی که در مورد شهرستان گناباد یعنی «جویمند- جوی مِند»  و همچنین فرضیه ای که درباره وجه تسمیه آن وجود دارد به این معنی که تصور می کنند «جویمند » نام خود را از مجرای آب روستای مند که از آن عبور می کرده گرفته است ، چنانچه این فرضیه را باور کنیم روستای مند در اوایل قرن یازدهم وجود داشته است زیرا بر طبق اظهار اهل محل جوئی که آب را به مند می رساند در جلو مسجد جامع جدید گناباد واقع بوده و در سنگ سر در آن مسجد اشعار و تاریخ روشنی ثبت می باشد که بر صحت این موضوع گواهی می دهد . البته در مورد وجه تسمیه جویمند اختلاف است بعضی می گویند چون دارای دو قنات می باشد یکی به نام قنات علی آباد و دیگری به نام ده جویمند از این رو جویمَند گفته شده یعنی صاحب جوی مانند ثروتمند زیرا غالب روستاهای گناباد یک قنات بیشتر ندارند،‌ ولی این وجه به نظر بعید می رسد چون خود جویمند قدیمی تر بوده و علی آباد مزرعه کوچکی متصل به آن بوده است.
وجه تسهیه روستای مند :
برخی معتقدند چون در این منطقه زلزله  همه جا را نابود کرد و فقط این روستا باقی مانده بود به نام ماند (مند) نامیده شد از جمله در مقاله ای چنین آمده «در محل امروزه قصبه شهر که در حال حاضر متصل به مرکز شهرستان گناباد بنام کوی شرقی نامیده می شود . شهر بزرگ و پر جمعیتی وجود داشته که در اثر زلزله هفتصد سال قبل خراب گردیده .... شهر بزرگی که در محل قصبه شهر کنونی در قدیم قرار داشته بقولی شهر دو لاب نامیده می شده است که بر این امر شواهدی  از قبیل بند سر دو لاب و حوض سر دولاب نیز موجود می باشد هنگامیکه این شهر بر اثر زلزله در هفتصد سال قبل خراب می شود یک محله از آن نسبتاً سالم می ماند که مردم به آن «ماند » یعنی این محله به جای ماند اطلاق می کنند که امروز مِند می باشد. [4]
نظریه دیگری که در بین خود مردم روستا رایج است و از ریش سفیدان محل سینه به سینه نقل شده ، این است که در زمان حمله مغول «هلا کو خان » قلعه مند (که در آن زمان جزء شهر نسبتاً بزرگی بوده) مورد هجوم لشکر مغول قرار می گیرد، ولی به  لحاظ استحکام قلعه و مقاومت مردم دلیر آن ، مغولها از تصرف قلعه منصرف می شوند و از آن به بعد مردم آن را ماند می نامند .

 سرامیک و سفالگری

Free Image Hosting At Image hosting - Free upload picture hosting - Ebay image hosting - Myspace blog hosting - Share images service - Myspace hosting
سفال گری در گناباد سابقه بسیار طولانی دارد ، اگر چه مدارک مکتوبی در رابطه با سابقه این هنر در گناباد در دسترس نیست اما قطعات زیادی از سفالهای منسوب به هزاره سوم قبل از میلاد در چهل کیلومتری شمال شرقی گناباد پیدا شده است و احتمالا این سفال ها در همین منطقه ساخته می شده است.
ریش سفیدان محل اظهار داشته اند مقارن تشکیل آبادی فعلی مند شخصی به نام ابو علی کلاه لتّه پا چوبه
(یا حسن کلاه لِتّه پاچوبه) از هرات (که آن زمان جزو ایران بوده) و به احتمال ضعیف از فردوس وارد شده و کارگاه سفال سازی دایر کرده است و رفته رفته سایر ساکنین محل این هنر را از او فرا گرفته و تا کنون ادامه داده اند. البته در این موضوع نیز اختلاف است. برخی از سفالگران کهنه کار و کارشناس معتقدند  با توجه به گفته هایی که از پیشینیان نقل شده و همچنین سفال هایی که از زیر زمین کشف می شود، در مند قبل از ورود ابوعلی کلاه لتّه پاچوبه سفال گری وجود داشته و ایشان طرز ساخت لعاب و لعاب دار کردن ظروف را به سفالگران محل آموزش داده است.
بنا به گفته ریش سفیدان و صاحبان کارگاهها متاسفانه در دهه های اخیر تغییراتی در فرم و رنگ و مرغوبیت سفال ها حاصل شده ولی در اساس و اصول کار تفاوت قابل توجهی روی نداده است.

ابنیه های تاریخی
مساجد مند عموماً قدیمی هستند مثل مسجد قلعه, مسجد حاج قاسم (مسجد جامع), مسجد مهدوی که توسط فرد نیکوکاری به نام مرحوم حاج میرزا محمد تقی مهدوی شهری فرزند مرحوم حاج میرزا مهدی ساخته شده است. از عمارات تاریخی مند هم می توان به باغ منزل اشاره کرد که شامل دو قسمت ساختمان و باغ بوده و گفته می شود نوع ساختمان و معماری منحصر به فرد آن مربوط به زمان تیموریان است ولی متاسفانه در حال حاضر به مخروبه ای تبدیل شده است. از دیگر آثار تاریخی مند حوض حاج ابو طالب و حوض میرزا هاشم است که در گذشته آب مصرفی مردم را تامین می کرده و همچون باغ منزل در ابتدای خیابان بهار واقع شده است.( به نظر می رسد این خیابان قدیمی ترین خیابان از نوع خود در گناباد باشد). یکی دیگر از آثار تاریخی استراحت گاه انگلیسی ها یا همان مکان پر آوازه گدام است که توسط مردم مند ساخته شده و استخر آنهم در حال حاضر خشکانده شده است. البته آثار تاریخی دیگری نیز مانند برج قلعه یخدان ها و کوره های زباله سوزی در مند وجود داشته که آنها هم تخریب شده و از بین رفته اند.


علما و معاریف گذشته
از علمای گذشته مند و همچنین گناباد مرحوم شیخ محمد روحانی مندی بود، ایشان در سال 1287 قمری متولد شده و اوایل بلوغ در مدرسه فاضل خان شروع به تحصیل نموده و پانزده سال در آنجا بود، سپس برای تکمیل تحصیلات به عتبات عالیات رفته سالها در نجف اشرف تحصیل نموده و از شاگردان مرحوم آیت ا... خراسانی بود و از ایشان اجازه اجتهاد داشت و می توان گفت در آن زمان کمتر کسی به پایه علمی ایشان می رسید ولی به واسطه روح زهد و انزوا و عدم تمایل به کسب شهرت ، معروفیت زیادی نداشت. در زمان سلطنت پهلوی که دستور امتحانات سالیانه علوم دینیه داده شد، ایشان یکی از ممتحنین حوزه علمیه گناباد بودند. مدتی در مدرسه قدیمه بیلند و مدرسه دلوئی مشغول تدریس بوده و طلاب از محضر او استفاده می کردند . در بیست و پنج محرم سال 1368 قمری بدرود زندگانی نمود. آن مرحوم گاهی منبر هم می رفته و وعظ می نموده ولی مراتب علمی ایشان مخصوصاً در فقه و اصول مهم تر از منبر ایشان بوده است.
از وعّاظ گذشته مند مرحوم کربلایی میرزا عبدالحسین افتخار الواعظین و مرحوم آخوند ملّا اسماعیل توسّلی بوده که وی از بدو توّلد نابینا به دنیا آمده و در عین حال حافظ کل قرآن بوده و آشنایی کامل به مسائل و شرایع دینی داشته است. از مدرّسین قرآن نیز می توان از کربلایی مسعود قاسمی نام برد. کربلایی میرزا حسین فرزند حاج میرزا حسن نیز سابقاً رئیس و شخص متنفّذ مِند بوده و پس از او میرزا حسن افضلیان  دارای نفوذ و شهرت بوده است، کربلایی میرزا حسین فرزند حاج میرزا افضل نیز از معاریف مند بوده است.

Friday, May 7, 2010

پکن شهر ممنوعه



شهر ممنوعه یکی از بزرگترین عمارتهای معماری جهان محسوب می شود و در آن شش قصر بزرگ چند سالن مراسم و تعداد بسیاری مجسمه وجود دارد .برای بازدید از این مجموعه حداقل نصف روز لازم است و هر روز بین ساعت 8:30 تا 16:30 می توانید برای بازدید مراجعه کنید. موزه گنجینه سلطنتی هم در یکی از عمارت ها وقع است که ساعت 15:00 تعطیل می شود.
شهر ممنوعه سال1987 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و در مرکز شهر بیجینگ واقع بوده و کاخ امپراتوری دو سلسله "مینگ " و "چینگ " چین است . 24 امپراتور در این ناحیه اقامت و زمانداری کرده اند.
این شهر در سال 1406 ساخته شد و ساخت آن 14 سال طول کشید و بارها مورد تعمیر و تجدید ساخت قرار گرفت. اما ساختار اصلی آن حفظ شده است. مساحت شهر ممنوعه 720 هزار متر مربع و دارای بیش از 9000 اتاق با مساحت کل معماری در حدود150 هزار متر مربع است و در جهان بزرگترین و کاملترین مجموعه معماری چوبی باستانی محسوب می شود.
دور شهر ممنوعه را دیواری بلند و ضخیم به طول سه کیلومتر در بر گرفته و در بیرون آن کانالی با عرض 52 متر در اطراف شهر به چشم می خورد. در واقع شهر دارای استحکامات سخت و محکم در داخل است. در جنوب آن دو میدان بزرگ وجود دارد و در درون آن حیاطها و قصر های بلندی ساخته گردیده است. قصر " تای خه " یکی از سه قصر بزرگ است .
این قصر, قصر بر پایی فعالیتهای مهم از جمله نشست امپراتور بر تخت ، مراسم روز تولد امپراتوران ، جشن ها و مراسم لشگرکشی است. این قصر بر روی سکوی سنگی مرمری سفید به بلندای دو متر ساخته شده و بلندای قصر بیش از 35 متر و عرض آن 63 متر است وپرعظمت ترین و بزرگترین قصر چوبی چین به شمار می آید قصر "تای خه " قصر طلایی نامیده می شود .

Wednesday, May 5, 2010

میلان

میلان چند نقطه دیدنی و بسیار معروف دارد:


· La Scala :

اپرائی که در نوع خود در سطح جهان بی نظیر و پر طرفدار است.

 
· IL DUOMO :

کلیسای جامع که در مرکز شهر قرار گرفته است. این کلیسا با قدمت 600 ساله خود، سومین کلیسای بزرگ اروپا پس از کلیسای
St.Peter s در رم و کلیسای Seville می باشد.


· Santa Maria delle Grazie :

کلیسای معروف و زیبا که در Pizza delle Grazie 2 واقع شده است . برای تماشای تابلوی معروف لئوناردو داوینچی ، شام آخر می توانید از این کلیسا دیدن کنید.


· Castello Sforzesco :

عمارتی است زیبا و دیدنی که در Pizza Castello واقع شده است. این عمارت دارای موزه می باشد و کار نیمه تمام میکلانژ یعنی Rondanini Pieta در این موزه قرار دارد و گردشگران زیادی برای دیدن این کار و همچنین کارهای دیگر بزرگان هنر ،از این موزه بازدید می کنند.


· Galleria Vittorio Emanuele :

این مکان ما بین کلیسای جامع IL DUOMO و اپرای La Scala واقع شده است و با رستورانها و کافی شاپهای متنوع و انواع و اقسام فروشگاهها محل خوبی برای خرید کردن و گشت زدن محسوب می شود


Tuesday, May 4, 2010

Memorable Mother's Day Vacation Ideas (source: smartertravel.com)

Many moms feel as though they need a vacation after the vacation. Read on for ways to make any family trip a relaxing one—even for mom. (source: smartertravel.com) - Share on Twitter - Share on Facebook - RSS feeds and Widgets on Feedzilla.com

Monday, May 3, 2010

نخستین هتل «گردشگران سراپا برهنه» در ترکیه آغاز به کار می‌کند

نخستین هتل ویژه « برهنه ‌گرایان» از هفته آینده در ترکیه کارش را آغاز می‌کند.
این هتل به شکل اختصاصی برای خارجی‌ها و توریست‌های طرفدار برهنگی، در سواحل دریای مدیترانه در شهر مارماریس، فعالیت خواهد کرد.
بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه «نودیست‌ها» یا توریست‌های سراپا برهنه فقط اجازه دارند در داخل هتل و بخش خصوصی ساحل دریای مدیترانه، بدون پوشش رفت‌وآمد کنند.
ترکیه نخستین کشوری است که با اکثریت مسلمان، به گردشگران خارجی اجازه می‌دهد بدون پوشش در بخشی از سواحل‌اش حاضر شوند.
با این که حکومت ترکیه لائیک است ولی بسیاری از مردم این کشور به دین اسلام پایبند هستند.
تا کنون هیچ یک از مقامهای دولتی ترکیه به این خبر واکنشی نشان نداده است

Sunday, May 2, 2010

مسیرهای پیاده روی نمایش بی همتا از ناحیه ساحلی فرانسه و ایتالیا در اطراف مدیترانه ایتالیایی

VERNAZZA ، ایتالیا -- جاذب موسیقی ساز دهنی است وزش نسیم در سراسر چتر کافه که خط بندر کوچک از این روستا صدف حلزونی شکل است ، فشرده درخت مو پوشیده شده بین تپه ها و دریای مدیترانه می باشد.
گردشگران جرعه نوشابه پیش غذا و لذت بردن از کلیشه آفتابی Terre عدد پنج است ، یکی از دیدنی ترین (دیده بان) از امتداد ساحل ایتالیایی است. اما امروز ، عرق - drenched و کمی لرزان است ، احساس می کنید که من مخفی هستم در تاریخ : من به دست آورده ام ، که این دیدگاه به دلیل زرق و برق دار من پیاده روی در اینجا ساخته شده است ، بالا و پایین صخره بغل کردن تراشه از راه است که من را چند مایل بیشتر شدید در پایان روز است.

There, the only tunes are cicadas above and pounding waves below. Bursts of purple bougainvillea and glimmers of silvery olive trees provide the splashes of color. And rather than sipping cocktails in a cafe, hungry hikers get to feast guilt-free on sublime seafood specialties at locals-only restaurants not far from the trails.From a full-day hike linking five medieval villages to a leisurely stroll (called passeggiata by the locals) through one of Italy's largest botanical gardens, walking is the best way to experience this region of pine-splattered mountains plunging into the cobalt sea. Here are my four favorite walks in Liguria, going west to east along this arc-shaped slice of Italy, from the border with France to Tuscany's coast, along with recommendations for restaurants