Adbrite

Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here

Friday, June 18, 2010

پي‌گيري ثبت جهاني بافت قديم یزد


دبير شوراي تشكل‌هاي گردشگري استان يزد نخستين اقدام مدير جديد ميراث فرهنگي و گردشگري يزد را پي‌گيري ثبت جهاني بافت قديم دانست و گفت: پرونده‌ي اين طرح مدت‌هاست در نوبت فرستادن به يونسكو است. سيدمحسن حاجي‌سعيد در يزد، از جمله دلايل تأخير در ثبت بافت تاريخي يزد در فهرست آثار جهاني را نبودن مديريت واحد شهري براي بافت قديم يزد دانست و افزود: در اين‌باره همه‌ي ارگان‌ها براي خود تصميم مي‌گيرند.
وي ادامه داد: بايد براي بافت تاريخي يزد يك مديريت واحد چه به‌صورت فردي و چه به‌صورت شورايي ايجاد شود تا ديگر بهانه‌اي براي به تأخير انداختن اين طرح بزرگ نباشد.
حاجي‌سعيد با بيان اين‌كه از يزد به‌عنوان بزرگ‌ترين بافت قديم دنيا ياد مي‌كنند و از سوي ديگر، بافت قديم يزد با نبود مديريت، ضررهاي جبران‌ناپذيري را متحمل مي‌شود، اظهار كرد: طبيعتا فردي با حكم سرپرستي اداره كل ميراث فرهنگي يزد كه مديريت پست ديگري را در يزد برعهده دارد، فرصت كافي براي ارائه‌ي برنامه‌هاي اساسي و بلندمدت در اين حوزه نخواهد داشت.
وي بيان كرد: ميراث فرهنگي استان يزد به برنامه‌ريزي سالانه نياز دارد و خالي بودن اين پست، رسيدگي به بافت تاريخي يزد را كه نخستين بافت قديم دنيا و دومين شهر خشتي جهان است، دچار صدمه خواهد كرد. اين در حالي است كه حدود دوماه از انتصاب مدير اين سازمان به‌عنوان فرماندار يزد مي‌گذرد و هنوز به‌طور جدي گزينه‌اي جديد مطرح نشده است.
عضو هيأت مديره‌ي انجمن صنفي راهنمايان تور استان يزد ادامه داد: هر كدام از معاونت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ظرفيت و قابل تبديل شدن به يك وزارتخانه را دارد؛ اما بودجه‌ي آن‌ها در حد معاونت هم نيست.
وي به پي‌گيري شوراي تشكل‌هاي گردشگري استان يزد و برگزاري جلسه‌اي با استاندار درباره‌ي دادن پست مديريت ميراث فرهنگي استان به فردي لايق و توجه استاندار يزد به امر گردشگري اشاره كرد و گفت: مديريت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان يزد به‌دليل ويژگي‌هاي تاريخي استان و جايگاه جهاني بافت تاريخي يزد بايد به‌طور حتم ديدگاه‌هاي فرامنطقه‌يي و بين‌المللي داشته باشد و مديري با ديدگاه استاني نمي‌تواند يزد را به جايگاه واقعي خود برساند.
او از ديگر خصوصيات مدير ميراث فرهنگي يزد را توجه ويژه به گردشگري و جذب گردشگران بسيار با ارائه برنامه‌هاي اساسي و كاربردي دانست و افزود: توجه ويژه به صنايع دستي استان كه هر كدام از آن‌ها در جهان و خاورميانه حرفي براي گفتن دارند، از ديگر اولويت‌هاي كاري مدير جديد ميراث فرهنگي استان يزد است.
وي با انتقاد از بي‌توجهي به عرصه‌ي صنايع دستي استان يزد كه برخي از آن‌ها را در معرض نابودي قرار داده است، بيان كرد: در اين‌باره مي‌توان به صنعت دستي زيلو يا سفال ميبد و حتا ترمه‌ي يزد اشاره كرد كه روند كنوني توليد آن‌ها، اين صنايع را با خطر نابودي مواجه كرده است. به‌عنوان مثال، روند كنوني توليد سفال در ميبد كه توجهي به ظرافت و نوآوري در آن نمي‌شود، سبب از بين رفتن اين صنعت دستي ويژه‌ي شهرستان ميبد در حداكثر 10 سال آينده خواهد شد و حتا طرح خورشيد كه روزي جايزه‌ي بين‌المللي گرفت، به فراموشي سپرده مي‌شود.
او ادامه داد: به‌تازگي ترمه‌ي چيني به بازار آمده و اين در حالي است كه يزد تنها مركز توليدكننده‌ي ترمه در جهان بوده است.
حاجي‌سعيد اضافه كرد: مدير جديد بايد قابليت‌هاي بالقوه‌ي يزد را احيا كند و به بافت تاريخي يزد براي جذب گردشگر بيش‌تر، رسيدگي جدي‌تري كند.

هرکسی کو دور ماند از اصل خویش

گروه ورشرنگ با لباسهای متحدالشکل محلی و اجرای حرکات موزون و نوازندگی سرنا و دهل توسط اساتید برادران مرادیان و همچنین اجرای دوتارنوازی و دف نوازی و بدون اغراق جوانترین و فعالترین گروه در منطقه خواف و چه بسادر استان خراسان است. این گروه ده نفره با شرکت در مراسمات، جشنواره های استانی – کشوری – منطقه ای و خارج از کشور با سرافرازی از امتحان و کسب افتخارات سربلند بیرون آمده است. نحوه تشکیل گروه مذکور؛ حقیر علیرضا صنعتی سرپرست گروه معروض میدارد درسال 67 اولین بار با دیدن کار تربت جام که همینجا جا دارد از زحمات این عزیزان که به حق شایستگی افتخارات داخلی و خارجی را داشته اند تشکر و قدردانی نموده و این امر باعث شد تا با توکل به خدا بر تشکیل یک گروه جوان و آشنا به فرهنگ بومی منطقه و عاشق به موسیقی تصمیم بگیرم و به عبارتی نطفه راه اندازی یک گروه منسجم در همان زمان بسته شد. بعد از دوران مقدس سربازی فعالیت در امر برنامه های نمایشی و کسب مقام اول کارگردانی و سوم بازیگری در سطح استان ما را برآن داشت تا در تشکیل گروه جدی تر باشیم و تا اینکه در سال 77 با فراخوان جشنواره فجراعلام آمادگی نمودیم و خوشبختانه در فجر 78 ‏با شرکت در جشنواره بین المللی افتخارکسب مقام برگزیده موسیقی نمایشی خیابانی و دریافت دیپلم افتخار و لوایح تقدیر و همچنین سکه بهار آزادی را داشتیم و بیش از پیش به کارمان دلگرم شدیم. ضمنأ قبل از سال 77 ‏به طور پراکنده فعالیت داشتیم از جمله شرکت در جشنواره ایران گردی و جهان گردی تهران وکسب مقام نخست استانی در کشور را دریافت کردیم.