Adbrite

Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here

Friday, June 25, 2010

کندوان

کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌است که به‌دلیل شکل خانه‌های آن که به‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند است.
عسل از مهم‌ترین سوغات این روستا است.
کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید. چرا که دیگر در ترکیه و آمریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا زندگی نمی‌کند. کندوان روستایی است بنا شده در صخره و تنها سازه این دهکده را سنگ‌ها تشکیل می‌دهند. خانه‌ها هرمی شکل هستند و برای دام‌ها نیز حفره‌هایی در سنگ‌ها بنا شده است.
کندوان منطقه‌ای ییلاقی از رشته کوه‌های سهند است که مراتع سرسبزش عشایر زیادی را به آن جا می‌کشاند. چشمه آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه‌های این روستای ۶ هزار ساله محسوب می‌شود. آب این چشمه با کمترین درصد سنگینی برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است.
پرفسور «دیوید رول» باستان‌شناس مشهور انگلیسی در سفر به ایران و کشف نخستین مسیر پستی دنیا، قدمت کندوان در این مسیر را یکی از استنادات خود برای نظریه فرود آدم _ یکجانشینی بشر غار نشین و زندگی اجتماعی انسان‌ها_ قرار داده است.

Thursday, June 24, 2010

هتل‌هاي كيش درجه‌بندي و استاندارد‌سازي شدند

رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي هتل‌داران منطقه‌ي آزاد كيش گفت: طرح استاندارد‌سازي و بازنگري ستاره‌ي هتل‌هاي اين جزيره پس از گذشت شش‌سال  از تدوين و ارائه‌ي اين طرح به سازمان منطقه‌ي آزاد كيش، سرانجام اجرا شد.

مسيح‌الله صفا با اشاره به طرح استانداردسازي هتل‌هاي كيش كه حدود سه‌سال از تهيه‌ي آن مي‌گذرد، اظهار كرد: با توجه به اين جريان، سرانجام سه‌ماه پيش تصميم گرفتيم سه نفر از كارشناسان داخلي داراي مدرك دكتري هتل‌داري را با هزينه‌ي جامعه‌ي هتل‌داران كيش استخدام كنيم. در نهايت، 42 هتل اين جزيره كارشناسي، استاندارد‌سازي و درجه‌بندي شدند. در اجراي اين طرح، نمايندگان معاونت گردشگري كيش، شركت خدمات گردشگري اين جزيره، نماينده‌ي اداره‌ي بهداشت و معاونت عمراني سازمان منطقه‌ي آزاد كيش حضور داشتند.
او ياداور شد: طرح استاندارد‌سازي هتل‌هاي كيش، سال 1383 به سازمان منطقه‌ي آزاد كيش داده شد. كارشناسان بخش هتل‌داري براي تهيه‌ي اين طرح طبق متون و قوانين بين‌المللي، زمان زيادي صرف كردند و همواره مدعي بوده‌ايم كه با استفاده از كارشناسان داخلي مي‌توانيم اين طرح را اجرا كنيم.
وي ادامه داد: در بازنگري ستاره‌ها، به هتل‌هايي كه امتياز‌هاي كم‌تري كسب كرده بودند، سه‌ماه فرصت داده شد تا نواقص خود را رفع كنند، چون استاندارد‌سازي و درجه‌بندي هتل‌هاي اين منطقه به هشت‌سال پيش مربوط مي‌شد. پس از رفع نواقص، اين استاندارد‌ها براي سه‌سال قطعي شدند و اعتبار دارند.

او با بيان اين‌كه در جريان استاندارد‌سازي و درجه‌بندي، اصلا ريزش ستاره نداشتيم، گفت: براي نمونه، اگر در بازبيني‌ها هتلي 400 امتياز كسب كرده بود، چهار ستاره دريافت كرد. برخي هتل‌ها هم كه 380 امتياز به‌دست آورده بودند، همان چهار ستاره را گرفتند؛ اما براي رفع نواقص، به اين هتل‌ها سه‌ماه فرصت داده شد كه در خدمات خود تجديد نظر كنند، چون در غير اين صورت، ستاره‌ي آن‌ها كم مي‌شود.

صفا تأكيد كرد: در اين طرح، تمام معيارهاي جهاني استاندارد‌سازي هتل‌ها با در نظر گرفتن شرايط بومي و منطقه‌يي اعمال شده است. هم‌چنين تمام مديران و كاركنان هتل‌ها موظف شده‌اند، دوره‌هاي آموزشي را بگذرانند. در سازه‌ي هتل‌ نيز به تمام داشته‌هاي اين اماكن توجه شده و نظر مشتري نيز در اين طرح كاملا اعمال شده است.

رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي هتل‌داران منطقه‌ي آزاد كيش افزود: با وجود آن‌كه درجه‌بندي‌ها تا سه‌سال آينده اعتبار دارند، ولي در اين مدت، بازرسي‌ها مدام انجام مي‌شود.

Wednesday, June 23, 2010

اردسـتـــــــــــان

تاریخچـــه
بنا بر روایتی، نام اردستان از دو پاره‌ی «ارد» به معنی مرد خشمگین و «ستان» به معنای مکان تشکیل شده است. یعنی سرزمین مردان غیور و خشمگین. به روایتی دیگر اردستان از بناهای اردشیر دراز دست است و معنای آن، استان و محل اردشیر بوده و به دلیل کاربرد زیاد آن به اردستان تبدیل شده است. هم چنین بر پایه افسانه ای، اردستان مسکن رستم، جهان پهلوان سیستانی بوده و به ارگ دستان سپس به ارگستان و سرانجام به اردستان سرشناس شده است. اردستان شهری است کهن، و بر پایه گفته های تاریخ نگاران ایرانی و عرب، در دوران اشکانی، پایتخت اردوان چهارم بوده است. اردشیر اول، بنیان گذار پادشاهی ساسانی، آتشکده ای در آن جا بنا کرده و انوشیروان نیز در این شهر به دنیا آمده است. در دوران اسلامی و اواخر سده 3 هـ . ق اردستان شهری استوار و دارای بارویی با پنچ دروازه و یک میل مربع پهنه بوده است. این شهر در دوران آل بویه با نطنز، بلوکی را تشکیل می داده که مرکز آن اردستان و جایگاه فرمانروایی حاکم دیلمانان بوده است. اردستان در دوران صفویه از شهرهای آباد و مهم ایران شمرده می شد. می گویند مردم اردستان در برابر چپاول و کشتار افغان ها، چنان پایداری کردند که اشرف افغان دیوانه شد. در دوران قاجاریه به ویژه در زمان حکومت ناصرالدین شاه اردستان جای گاه بهتری یافت و آرام بود، اما پس از کشته شدن ناصرالدین شاه این ناحیه نا امن شد.


ویزگیهای طبیعی

شمال این شهرستان هموار است و به دشت کویرمربوط می شود. وقسمت جنوب آن کوهستانی است. ازاین رو، پوشش گیاهی ودرجه حرارت شمال و جنوب متفاوت است. شمال منطقه دارای آب و هوای گرم و خشک، جنوب آن معتدل تر است. بطورکلی، آب و هوای اردستان گرم و خشک است و اختلاف دمای شبانه روز و زمستان و تابستان زیاد است.
رطوبت اردستان بسیارکم است، دراین شهرستان دو رود با کانون اتفاقی درشرق و غرب وجود دارد که در بعضی ازسالها جریان می یابند. ازاین رو، تنها منبع آب برای منطقه قناتهای متعددی است که سرچشمه آنها کوهستانهای جنوبی است. درشمال این منطقه، چاههای متعددی حفر گردیده و زمینها زیرکشت رفته است که در آب و هوای منطقه موثر بوده است. بیشترین درجه حرارت در تیر و مرداد، کمترین درجه حرارت در دی و بهمن است که بین نواحی گرم شمالی و ارتفاعات جنوبی که سردتر است حدود 5 درجه اختلاف دما وجود دارد.

Monday, June 21, 2010

پناهگاه ساخته‌شده توسط رضاخان در جنگ جهاني دوم

مايشگاه «آثار مخرب جنگ جهاني دوم در ايران به روايت اسناد» در مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد برگزار شد. امروز چند نمايشگاه با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، معاون صنايع دستي اين سازمان و رييس كاخ ـ موزه‌ي سعدآباد در اين مجموعه افتتاح شدند.

ابتدا، موزه‌ي صنايع دستي شامل آثار معاصر صنايع دستي ايران افتتاح شد. در اين نمايشگاه، آثاري از سفال و شيشه، خاتم، منبت، معرق و چوب كه همه به دوره‌ي معاصر تعلق داشتند، نمايش داده شدند.
پس از آن، نمايشگاه سلاح‌هاي دربار در محلي كه پيش از اين اقامتگاه غلام‌رضا پهلوي بود، افتتاح شد. در اين نمايشگاه حدود 70 اسلحه‌ي شكاري، كمري و جنگي كه ساخت كارخانه‌ي اسلحه‌سازي آن زمان يا اهدايي از كشورهاي ديگر بودند، نمايش داده شده‌اند.
سلاح‌هاي اين نمايشگاه به دوره‌ي پهلوي تعلق دارند و فقط يكي از آن‌ها به قرن 17 ميلادي متعلق است كه در هند ساخته شده است.
هم‌چنين در موزه‌ي نگارستان نمايشگاهي با نام «يادواره‌ي شهدا و ارزش‌هاي دفاع مقدس» به‌مناسبت سال‌گرد شهادت دكتر چمران افتتاح شد كه تا چهارم تيرماه برپاست. در اين نمايشگاه، آثاري از جمله وسايل شخصي دكتر چمران، پوستر و كتاب‌هاي او نمايش داده شده‌اند.