Adbrite

Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here

Sunday, May 30, 2010

قله شاه البرز طالقان

قله شاه البرز به ارتفاع ۴۲۲۰ متر (طبق اطلاعات جی پی اس ما) در مرز استان های تهران، قزوین و مازندران قرار گرفته است به طوری که وقتی بر روی قله می ایستی و هم چنین در مسیر قله نزدیکی به هر سه منطقه را حس می کنی: علم کوه، دره الموت و دریاچه سد طالقان!





درياچه سد طالقان در پايين عكس و قله شاه البرز بلندترين نقطه كوهستان منطقه در وسط دیده می شود.



قله شاه البرز يكي از طولاني ترين ۴۰۰۰ تايي هاي ايران است كه مجموع صعود و فرود آن به زماني حدود ۱۶ تا ۱۸ ساعت نياز دارد...







ادامه عكس ها و گزارش تصويري برنامه شاه البرز...

اغ عفیف آباد-باغ ارم

خوشا شیراز و وصف بی مثالش....یک شیراز میگوییم و هزار باغ از دهانمان بیرون میریزد. بوی گل و نارنج میدهد این شهر باصفا که به هرطرفش رو میکنیم نشان از باغی دارد و گلستانی.یکی دیگر از سرسبزترین این باغها "عفیف آباد" است که از دوره صفویه به جای مانده و یادگار "عفیفه خانم" یکی از نوادگان قوام است که به احترام بانوی باغ نامش را از نام بانو عاریه گرفته است.البته باغ در زمان شاه عباس صفوی یک قلعه نظامی بود که بعدها رو به ویرانی و زوال نهاد.قوام باغ را خرید و دست به تعمیر آن زد و عمارت باشکوهی را در میان درختان باصفایش ساخت.یک دهنه قنات هم نزدیک باغ خرید تا درختانش تشنه نمانند.همین شد که امروز پس از چند قرن هنوز ما درختان سبز سربه فلک کشیده اش را استوار و ستبر میبینیم که بر باغ سایه افکنده اند و برای ما سایه یاری فراهم کرده اند.



بعد ها عفیفه خانم باغ را به فرح دیبا بخشید.او هم عمارت باغ را به دو بخش تقسیم کرد.طبقه پایین را موزه اسلحه ساخت که امروز بزرگترین و کامل ترین اسلحه خانه خاور میانه به شمار میاید.طبقه بالا را هم با سلیقه ای بسیار هنرمندانه مبله کرد و در جشنهای دوهزار و پانصدساله در اختیار و پذیرایی از سران کشورها قرار داد.امروزه بخش مبله شده کاخ به همان صورت حفظ شده است و هنوز بعداز سی سال جلوه بسیار زیبایی از هنر و سلیقه چیدمان را در خود دارد.ترکیب رنگی کاغذدیواریها با پرده و مبلمان هر اطاق در کمال سادگی اما بسیار خوش سلیقه اند و نشان از دید هنرمندانه ای دارند!!!



بعد از دیدن عفیف آباد به سراغ باغ دیگری از شهر گلها میرویم.باغ ارم که امروزه پرورشگاه انواع گل و گیاهان خاص است برمیگردد به دوره سلجوقیان که بعدها عمارت میان آن توسط یکی از سران قشقایی ساخته و در زمان ناصرالدین شاه خریداری و مرمت شد.این عمارت زیبای ٣ طبقه که امروز به دانشگاه هنر شهر تبدیل شده یکی از برجسته ترین آثار معماری دوران قاجار به شمار میاید.با انواع کاشیکاریها و نقاشیهای زیبا بر در و دیوار آن و آییینه کاریهای تالارهایش و حجاریهای سنگهایش...

در وسط حیاط آن که کاملا ایرانی است حوضی دراز و آبی رنگ با فواره های کوچک قرار دارد که آب آن از نهر اعظم شهر تامین میگردد.از منظر تنوع گیاهی این باغ نادر و بیهمتاست و گل و بوته های زیبایش در خاور میانه تک است.


فضای باغ ارم از لحاظ اسلوب خیابان‌کشی و درختکاری نه تنها در بین باغ های شیراز بلکه در تمام مناطق کشور ما کم نظیر است. پاره‌ای از هنرشناسان را عقیده بر این است که از نظر باغ‌ سازی طرح باغ ارم یاد‌آور باغ های عهد ساسانی است.


از قدیم اصطلاح سرو ناز را شنیده بودیم و در این باغ سروناز را از نزدیک دیدیم.همان طور که میدانید سرو نماد آزادگی در فرهنگ ایران زمین به شمار میاید و زیباترین سروهای ایرانی متعلق به شهر شیرازند که به سرو ناز معروف شده اند.بین تمام سروهای ناز شیراز-سروهای باغ ارم از همه خوش قد و بالاترند و بین تمام سروهای ناز باغ ارم این سرو از همه بلندتر و باشکوه تر.این سرو ٣۵ متری خوش قدو بالا چون زیباروی خوش قامتی شهره خاص و عام است و نه تنها در ایران بلکه در جهان معروفیت خاصی دارد و جهانگردان بیشماری را به غمزه قد بالایش به شیراز کشانیده است.به قدری طنازی در قامت بلند این سرو نهفته که حقیقتا صفت ناز برازنده آن است.


و این هم پسرهای ما بعد از دیدن قامت بلند سروناز و بعد از بوییدن عطر گل یخ که دیگر سر از پانشناخته مفتون و عاشق شده اند و در حال پس افتادن هستند و کسی نیست آنها را جمع کند!!!


و بالاخره غروب زیبای شهر زیبای کشور زیبایم...غروب دل انگیز شیراز است و غروب سفر ما.باید بلند شویم باو رو بنه را ببندیم و بار دیگر راه بیفتیم به سمت شهر دودزده تهران...


خداحافظ حافظ شاخه نبات-خداحافظ سعدی شیرین سخن-خداحافظ همه سروهای ناز-خداحافظ گلهای نوازشگر-خداحافظ نارنجهای خوشبو- خداحافظ شیراز عاشق....