Adbrite

Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here

Tuesday, April 20, 2010

به‌دنبال معطلي دو روزه‌ي زائران ايراني در مرز عراق و سوريه

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: هيچ‌يك از دفاتر خدمات گردشگري (داراي بند ب) نبايد مسافر يا زائر به مقاصد زيارتي اعزام كنند.

در غير اين صورت، مجوز فعاليت آن‌ها باطل مي‌شود.

سيدرضا موسوي درباره‌ي معطلي دو روزه‌ي بيش از 220 زائر ايراني در پشت مرزهاي عراق كه به‌دليل بدهكاري يك دفتر خدمات مسافرتي به طرف عراقي خود اتفاق افتاد، اظهار كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مجوز اعزام زائر به عراق را ندارد. بنابراين دفاتر خدمات گردشگري كه از اين سازمان مجوز فعاليت گرفته‌اند، نمي‌توانند زائر به مقصد عراق اعزام كنند. البته برخي دفاتر، مجوزهاي ب (گردشگري) و پ (زيارتي) دارند كه براي فعاليت آن‌ها در مسيرهاي زيارتي مشكلي وجود ندارد، چون آ‌ن‌ها مجوز ايجاد كاروان‌هاي زيارتي را دارند.

زائران كه از استان خوزستان به سوريه رفتند و سپس قصد سفر به عراق را داشتند، اما به‌دليل بدهكاري دفتر خدمات گردشگري كه به‌وسيله‌ي آن براي اين سفر اقدام كرده بودند، مجبور شدند دو روز پشت مرز عراق معطل بمانند.


معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: موضوع بحث اين سازمان در حوزه‌ي گردشگري مذهبي است، چون روزانه حدود دوهزار نفر از عراق به ايران وارد مي‌شوند و ما نمي‌دانيم آن‌ها كجا مي‌روند و چه كار مي‌كنند. بنابراين سامان‌دهي اين مسافران در برنامه‌ي ما قرار دارد. دفاتر خدمات گردشگري نيز بايد به اين موضوع توجه كنند.

درحالي‌كه سازمان حج و زيارت بارها در اطلاعيه‌هاي مختلف از متقاضيان سفرهاي زيارتي سوريه و عراق درخواست كرده است، از دفاتر خدمات زيارتي مجاز استفاده كنند تا در اين سفرها با مشكل كم‌تري مواجه شوند و در صورت بروز هرگونه مشكل، بتوان آن را قانوني و راحت‌تر پي‌گيري كرد، اما استفاده از كاروان‌ها و افراد غيرمجاز و دفاتر خدماتي غيرمرتبط با حوزه‌ي زيارتي، همواره مشكلاتي را براي زائران ايراني در كشورهاي ديگر و مرزهاي خروجي پديد آورده است كه گاهي به‌دليل نامربوط بودن موضوع با حوزه‌ي فعاليتي و مسؤوليت سازمان‌هايي مانند حج و زيارت يا ميراث فرهنگي و گردشگري، پي‌گيري آن سخت شده و آسيب و خسارت آن فقط به زائران و مسافران ايراني وارد شده است.

No comments:

Post a Comment