Adbrite

Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here

Tuesday, May 18, 2010

طی حکمی آیین نامه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی ( کلاسیک ) از سوی محمدرضا رحیمی ، معاون اول رئیس جمهور به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ابلاغ شد .



به گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ، هيئت وزيران در جلسه مورخ 29/1/1389 بنا به پيشنهاد شماره 1478-1/882 مورخ 9/12/1388 سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، آئين‌نامه شناسايي و صيانت از خودروهاي تاريخي (كلاسيك) موافقت نمود .

بنابر این گزارش متن کامل این آیین‌نامه شناسايي و صيانت از خودروهاي تاريخي(كلاسيك) به شرح ذیل است .

ماده1-خودروهاي تاريخي به خودروهايي اطلاق مي‌شود كه ضمن حفظ اصالت(كالبدي) از سلامت فني كامل برخوردار باشد. انواع خودروهاي تاريخي به شرح زير است :

الف_خودروهاي نفيس: خودروهايي كه بيش از پنجاه سال از توليد آن گذشته باشد .

ب_خودروهاي قديمي: خودروهايي كه بيش از بيست و پنج‌سال از توليد آن گذشته باشد و از لحاظ طراحي و مهندسي ساخت و يا كاربردي بي‌نظير باشد .
ج_خودروهاي ويژه: خودروهايي كه داراي بعد فرهنگي باشد .

ماده 2-كارگروهي با حضور نمايندگان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري (رئيس)، حفاظت محيط‌ زيست، تربيت‌بدني(كميته كلاسيك فدراسيون موتور سواري و اتومبيلراني)، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران(معاونت راهنمايي و رانندگي)، كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران و وزارت صنايع و معادن به منظور شناسايي مصاديق خودروهاي تاريخي و اتخاذ تدابير هماهنگ براي حفظ و صيانت از آن‌ها تشكيل مي‌شود. دبيرخانه كارگروه مذكور در كانون يادشده مستقر مي‌شود .


ماده 3-وظايف كارگروه موضوع ماده (2) به شرح زير است :

الف_شناسايي، تشخيص، دسته‌بندي و معرفي خودروهاي موضوع ماده (1) به مراكز مرتبط براي حفظ آن‌ها با رعايت حفظ سرمايه‌ مجموعه‌داران .

ب_تهيه ليست و معرفي خودروهاي موضوع

 ماده (1) براي صدور شناسنامه و پلاك توسط نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و ابلاغ آن از طريق سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري .
ج_تعيين مقدار كيلومتر تردد سالانه و ثبت در شناسنامه تاريخي خودرو .
د_تدوين دستورالعمل‌هاي اجرايي لازم و ارايه آن به مراجع ذي‌ربط قانوني در صورت لزوم .
ماده 4-نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف است براي خودروهاي تاريخي شناسنامه تاريخي و پلاك خاصي را طراحي و مجوز تردد آن را صادر نمايد .
ماده 5-صدور شناسنامه تاريخي و نصب پلاك تردد مشروط به اخذ معاينه فني خودرو مي‌باشد .
ماده 6-معاينه فني خودروهاي تاريخي بايد متناسب با ضوابط فني زمان توليد آن انجام گيرد .
ماده 7-دستگاه‌هاي متولي از رده خارج كردن خودروها موظفند نظر كارگروه موضوع ماده (2) را در از رده خارج كردن خودروها اخذ نمايند


No comments:

Post a Comment